معنی برچسب روی میوه ها چیست؟

معنی برچسب روی میوه ها چیست؟ برچسب‌هایی که بر روی برخی از میوه‌ها مشاهده می‌کنید، حاوی یک سری اطلاعات و علایم خاصی هستند که می‌توانند برای مصرف کننده اهمیت داشته باشند. آن دسته از میوه‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به اصطلاح جز میوه‌های مرغوب و درجه یک بازار به حساب می‌آیند، لیبل گذاری می‌شوند.

استفاده از لیبل جدا از آنکه می‌تواند کیفیت بالای میوه‌ها را نشان دهد، در برندسازی تولید کننده نقش موثری دارد. جدا از تمامی این موارد، برچسب‌های میوه حاوی یک سری کدها و یا اعدادی هستند که هر کدام از آنها نشان دهنده ویژگی‌های خاص و یا اطلاعات مخصوصی هستند.

امروزه در بازار تجارت میوه در سطح جهان، لیبل‌های میوه اهمیت زیادی در معرفی و شناساندن محصول به مشتریان دارد. اما می‌خواهیم در ادامه با جزئیات بیشتری از آن آشنا شویم.

PLU یا کد برچسب قیمت، معنی برچسب روی میوه ها چیست؟

معنی برچسب روی میوه ها چیست؟ سازمان بین‌المللی استاندارد محصولات، برای راحتی خرید و فروش میوه در تمامی کشورها استانداردهایی تعیین کرده است. با استفاده از کدهای تعریف شده توسط سازمان بین‌المللی استاندارد خریداران می‌توانند از شرایط تولید میوه‌ها آگاهی پیدا کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنند.

کد انتخاب شده معرف نوع شرایط کشت محصول و شرایط نگهداری و استفاده از مواد مختلفی است که در رشد میوه‌ها به کار گرفته می‌شود. مفهوم هر کدام از کدهای درج شده بر روی برچسب میوه اهمیت زیادی برای خریداران دارد، زیرا می‌توانند نسبت به سالم بودن، ارگانیک و یا غیر ارگانیک بودن میوه‌ها آگاهی پیدا کنند. در هنگام چاپ لیبل میوه به این کدها توجه داشته باشید.

اهمیت استفاده از برچسب میوه

استفاده از برچسب میوه بر روی بسیاری از میوه‌ها متداول است. حال می‌خواهیم در مورد اهمیت و ضرورت استفاده از برچسب میوه بدانیم. وجود برچسب روی میوه‌ها باعث می‌شود که خریداران اطلاعاتی درباره نحوه تولید محصول به دست آورند.

به عنوان مثال محصولاتی هستند که به صورت ارگانیک و با شیوه‌های کاملاً سنتی تهیه می‌شوند و بالعکس محصولاتی هستند که با فرآیندهای مختلفی چون اصلاح ژنتیک تولید می‌شوند.

وجود این اطلاعات برای بسیاری از خریداران اهمیت دارد، به همین خاطر لازم است که تولید کنندگان در ارتباط با این موارد اطلاعات درستی به مشتریان ارائه دهند. به همین خاطر بهترین گزینه‌ای که می‌توان از آن پیشنهاد کرد، استفاده از برچسب میوه است.

برچسب میوه دارای یک سری کدها و اطلاعات مخصوصی است که می‌تواند برای مخاطب اهمیت داشته باشد. در ارتباط با میوه‌های صادر شده و یا وارد شده، وجود برچسب میوه اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای آن دسته از میوه‌های وارداتی که فاقد برچسب میوه هستند، باید در مورد کیفیت و سلامت محصول شک کرد، زیرا ممکن است این برچسب‌های میوه بنا به اهداف خاصی از روی میوه‌ها کنده شده و یا بنا به دلیل دیگری  ممکن است برای سلامتی ما خطرآفرین باشند. در تجارت میوه وجود برچسب میوه اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو چاپ لیبل در ارومیه به کا بسپارید.

اطلاعات روی برچسب میوه

معنی برچسب روی میوه ها چیست؟ برچسب میوه حاوی اطلاعات بسیار مهمی است که به صورت مختصر، جامع و کامل به مشتریان نمایش داده می‌شود. برای افرادی که در بازار تجارت میوه فعالیت دارند، نوشته‌های روی لیبل‌های میوه بسیار اهمیت دارد، زیرا می‌توانند به اطلاعات بسیار مهمی از محصول دست پیدا کنند. حال می‌خواهیم به صورت جزئی‌تر آن دسته از اطلاعاتی که بر روی برچسب میوه ثبت می‌شود را توضیح دهیم.

معنی برچسب روی میوه ها چیست
معنی برچسب روی میوه ها چیست

کدهای ۴ رقمی با هشتگ

برخی از میوه‌ها با برچسب‌هایی لیبل‌ گذاری شده‌اند که دارای کدهای چهار رقمی با هشتگ هستند. استفاده از این نوع کد مخصوص میوه‌هایی است که به صورت اصلاح شده بوده و در شرایط گلخانه‌ای تولید شده‌اند.

کد ۴ رقمی شروع با ۳ و ۴

آن دسته از میوه‌هایی که دارای برچسب‌هایی با کد ۴ رقمی هستند که با ۳ یا ۴ شروع می‌شود، یعنی در پرورش آنها از کود استفاده کرده‌اند. حال اگر عدد ۳ شروع کننده کدها باشد، یعنی در تهیه میوه‌ها از کود شیمیایی استفاده کردند. حال اگر کدها با عدد ۴ شروع شود، یعنی از کود حیوانی در پرورش آنها استفاده کرده اند.

کدهای ۵ رقمی

دسته دیگر از کدهایی که بر روی لیبل‌های میوه درج می‌شوند، به صورت پنج رقمی هستند. کدهای ۵ رقمی که با عدد ۹ شروع می‌شوند، نشان دهنده آن است که میوه کاملاً ارگانیک بوده و در شرایط کشت سنتی و بدون هیچگونه آفت،سم پاشی و یا کود شیمیایی پرورش یافته‌اند.

دسته دیگر از کدهای ۵ رقمی با عدد ۸ شروع می‌شود که بهتر است از خرید این نوع میوه‌ها خودداری کنید، زیرا میوه‌هایی که کد ۵ رقمی آنها با ۸ شروع می‌شود از نظر ژنتیکی اصلاح شده هستند.

زمانی که برچسب‌ها حاوی کدهای ۵ رقمی باشد که با عدد ۳ شروع شده است، یعنی فرآیند پرورش آنها از طریق تابش یونیزاسیون صورت گرفته و همانند پاستوریزه کردن لبنیات می‌مانند.

فرآیند یونیزاسیون باعث میکروب زدایی سطح میوه‌ها می‌شود که می‌تواند ماندگاری آنها را تا حد زیادی بالا ببرد. با اینکه فرآیند یونیزاسیون می‌تواند مدت زمان ماندگاری میوه‌ها را بالاتر ببرد، اما میزان کیفیت محصول را تغییر می‌دهد،  زیرا برخی از باکتری و آنزیم‌های مفید میوه را از بین می‌برد.  به همین خاطر همیشه استفاده کردن از فرآیند یونیزاسیون مطلوب نبوده و انتخاب میوه‌های تولید شده با این فرآیند به خود شما بستگی دارد.

قبل از برش یا پریکات

وقتی از عنوان قبل از برش و یا پریکات استفاده می‌شود، یعنی نشان دهنده معنای مشخصی است. برخی میوه‌هایی که از قبل بریده شده و به همین شکل استفاده می‌شوند، دارای کدهای مخصوص چهار رقمی هستند. عموماً میوه‌هایی که از قبل برش خورده‌اند، ماندگاری زیادی ندارند. فرآیند اکسیداسیون در این میوه‌ها انجام گرفته است که میزان ماندگاری آنها را کمتر می‌کند.

جنس برچسب میوه، معنی برچسب روی میوه ها چیست؟

جنس‌های مختلفی برای برچسب میوه وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.  انتخاب نوع جنس بستگی به نوع بودجه شما داشته و محیط قرارگیری میوه‌ها را هم باید در نظر بگیرید.

عمدتاً برای برچسب میوه جنس‌های مختلفی چون متالایز، پی‌وی‌سی و یا کاغذ استفاده می‌شود. جنس کاغذی برچسب‌ها دوام و مقاومت کمتری دارد ولی قیمت‌های آن بسیار به صرفه است.

در مقابل جنس پی‌وی‌سی و یا متالایز قیمت‌های بیشتری داشته ولی دوام و مقاومت آنها بسیار زیاد است که موجب می‌گردد برچسب‌ها در برابر رطوبت و تغییر دما دوام خوبی داشته باشند.